hemma efter en lång dag

Idag åkte vi tjejer till medicin-historiska museumet ( haha, vad svårt det var att stava till det då... ), i alla fall fick vi en guidad tur och det var så intressant. Otroligt obehagligt i mellan åt, då de visar saker som använts förr. Långbad var något man fick se. Långbadet användes till att "lugna" ner den sjuke, personen fick ligga i badet i flera timmar. Upp till 10-12 timmar och de gjorde sina behov i badet samt fick de mat där. Helt sinnesjukt att man lät människor ligga där i, något sådant botar inte en psykisk sjukdom eller liknande. man såg hur mycket sjukvården ändrats och utvecklats. Såg även barn saker och kuvöser osv. Nu vet jag varför jag vill bli barnmorska, jag visste det innan men nu blev jag helt säkert. Jag längtar till jag får utbilda mig...

Besöket tog bara en timme och vid elva var vi klara, då blev det mat på donkan och sen tog vi tåget hem. Jag hoppade av i Klippan där min Anton hämtade mig, körde hem till honom. Tittade på film och jag somnade en stund på soffan, vaknade till en skit fin låt - rysningar i hela kroppen. Körde sedan till Lina och Johan för idag är det Johans födelsedag. Grattis! Men han var såklart inte hemma så fick fika födelsedags-fika ensama, gott gott. Hemmabaka, mmmh!



långbad när den sjuke fick ligga i flera timmar....

Kommentarer
Skrivit av: h

:s

2009-05-07 @ 15:32:15
URL: http://halshammar.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du blogg?

Lätta på ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0